Protože jsem se poslední týdny věnoval této aktualizaci poměrně dost a tady na blogu o tom nepadla ani zmínka, rád bych případné zájemce nasměroval na dostupné informace v češtině právě o aktualizaci Penguin 2.0.
Google 22. května před půlnocí vypustil do světa čtvrtou aktualizaci antispamového algoritmu Penguin s označním 2.0. Protože se jedná o aktualizaci celého algoritmu, nikoliv pouze dat, může mít velký dopad na SEO. Již po tak krátké době dochází k penalizacím a tím i k poměrně velkému poklesu pozic.
Na co se Penguin 2.0 zaměřuje
Google je stále konzistentní. Chce pomáhat webům, které dlouhodobě budují kvalitní a unikátní obsah, z něhož jsou návštěvníci nadšeni. Obsah, který je sdílen a o němž se mluví a píše. Tedy opět nic nového. Nicméně Google jde opět o krok dál v postihu za nedodržování pokynů pro webmastery.
- Mnohem tvrději zasahuje proti všem zakázaným technikám, které jsou označované za Spam SEO nebo Black Hat SEO. Ty jsou explicitně vyjmenované v sekci nápovědy Google Pokyny týkající se kvality. Mnohem lépe tak identifikuje hacknuté stránky.
- Penguin 2.0 analyzuje mnohem hlouběji strukturu webu a nesleduje pouze hlavní stránky webu. Jeho zásah má být mnohem rozsáhlejší a důkladnější ačkoliv v anglických frázích to má být “pouze” 2,3%. Stejně tak má Penguin 2.0 mnohem sofistikovanější analýzu odkazového profilu.
- Články, které Google vyhodnotí jako reklamní, tzv. “advertorials”, již nadále nebudou přenášet rank. Stejně tak i celé weby, kde je obsah “advertorials” velkou částí obsahu. Takové články se vyznačují externími odkazy vedoucím na jednu doménu.
- Aktualizace se velmi důsledně zaměřuje na hodně konkurenční fráze, které jsou cílem “Spam SEO” jako jsou v angličtině “pay day loans” a u nás například “povinné ručení” nebo “půjčky online”.
- Penguin je nyní mnohem úžeji propojen s aktualizací Panda a mnohem citlivěji hodnotí weby “na hraně”, u nichž je identifikace Pandou nejednoznačná. V takovém případě Google nasazuje hodnocení dalšími signály, které bohužel zatím neznáme.
- Mnohem méně se budou zobrazovat výsledky z jedné domény na úvodní straně SERPu, ale o to více na dalších stránkách SERPu.
Co nám pomůže po nasazení Penguin 2.0?
Penguin 2.0 není jen o penalizacích a represích ze strany Google. Dává nám také nástroje a doporučení jak dělat SEO ještě lépe:
- Používejte “authorship” (autorství) u svých článků a na svých webech. Snažte se přesvědčit weby na nichž publikujete, aby u svého obsahu také využili „autorship“.
- Důležité je kdo na vás odkazuje, ne odkud na vás odkazuje. Aneb důležitější než web, z něhož odkazujete, bude autorita, osobní brand autora. Spolupracujte s influencery a kapacitami v oboru.
- Umisťujte smyslupné sociální pluginy na webech, kde sdružujete důležitý obsah. Sdílení je důležitým signálem úspěšného a zajímavého obsahu, proto jej uživatelům usnadněte.
- Pomozte vyhledávačům ve strojové analýze webu a napovídejte jim pomocímetadat.
- Budujte obsah, který je odpovědí na laterální fráze. Srovnání, infografiky, slovníček pojmů, návody, postupy a další obsah, který uživatelům pomáhá nalézt to, co potřebují. Implementací již zmíněných metadat pak pomůžete Google v zařazení do včera spuštěného “conversational search”.
- Google slibuje, že bude mnohem více a lépe komunikovat s webmastery pomocí Google Webmaster Tools. Pokud dojde k manuální penalizaci, měl by Google být konkrétnější a sdělovat konkrétní problémy a URL.
Strategie pro SEO svět po Penguinu 2.0
- On-page – používejte authorship, metadata, sociální pluginy
- Off-page – v článcích nepoužívejte externí odkazy jen na jednu doménu, odkazujte na zdroje a další relevantní weby. Pokud odkazujete používejte deep-linking a méně odkazujte na úvodní stránku a hlavní stránky (kategorie)
- Vaše strategie musí být založena na publikaci obsahu s přínosem pro uživatele. Součástí linkbuildingu by měla být spolupráce s influencery, bloggery a smysluplný guestblogging.
Zdroje o Penguin 2.0
- http://www.mattcutts.com/blog/what-to-expect-in-seo-in-the-coming-months/
- http://siegemedia.com/matt-cutts-video-transcript
- http://www.mattcutts.com/blog/penguin-2–0-rolled-out-today/
- http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nNbWw2OUUAc
- http://searchengineland.com/penguin-4-with-penguin-2–0-generation-spam-fighting-is-now-live-160544
- http://searchengineland.com/googles-matt-cutts-black-hat-link-spammers-less-likely-to-show-up-in-search-results-after-summer-159185
- http://searchengineland.com/googles-matt-cutts-on-upcoming-penguin-panda-link-networks-updates-151273
- http://searchengineland.com/google-panda-to-be-integrated-into-the-search-algorithm-panda-everflux-151528
Text výše původně vyšel blogu H1.cz pod názvem Penguin znovu zbrojí, je tu verze 2.0. Jedná se stručné shrnutí těch nejdůležitějších informací pro lidi, kteří se v oboru pohybují bez hlubšího vysvětlování.
Na Lupě mi vyšel dvoudílný seriál, kde se detailně zaobírám nejen samotnou aktualizací, ale i se zamýšlím nad celou filosofií SEO jeho historií a současností. První díl, který je jak exkurzem do historie, tak ukázkou statistických dat včetně srovnání obou Penguinů, najdete pod názvem Aktualizace Google Penguin 2.0: boj se SEO spamery přitvrzuje. Druhý díl se zabývá mnohem konkrétněji a praktičtěji samotným zásahem Penguina, co dělat a co rozhodně nedělat. Pojmenoval jsem ho Aktualizace Google Penguin 2.0: co dělat, když vás zasáhne „tučňák“.
Na konferenci SEO Restart jsem přeci jenom přednášel a to právě na téma Penguin 2. 0. Slidy z přednášky najdete na Slideshare nebo vložené přímo zde.
Další články, které vás budou zajímat
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.
Komentáře: 9