Bude Google platit vydavatelům? Vydavatelé vs. Google – 1:0 na body

Ke konci letošního roku nás čeká novela autorského zákona. Ta má do zákona zapracovat změny, které loni na jaře přinesla (poměrně kontroverzní) autorskoprávní „digisměrnice“ – pamatujete si ještě humbuk kolem „článku 11 a 13“?

Místy jsem v debatách kolem měla pocit, že je to souboj Google vs. zbytek světa. Hlasování bylo ukončeno, ale tento boj, jak se zdá, pokračuje.

Francie, která si pospíšila a implementaci nasadila hned loni na podzim, byla pokusným králíkem. A ukázala směr, který může být pro ostatní členské státy EU zásadní.

O co šlo?

Podle směrnice měl Google (a jiné platformy) povinnost kontaktovat vydavatele novin a dohodnout se s nimi na licenčních poplatcích, které by vydavatelům platil za možnost zobrazovat jejich novinářské články v rámci svých Google služeb. Směrnice zkrátka zakázala praxi, která probíhala doposud – Google ukazoval náhledy novinových článků a za tento obsah vydavatelům nic neplatil, což mezi vydavateli budilo značnou nevoli. Směrnice se rozhodla tuto praxi zakázat a stanovila pravidlo „Používáš cizí novinářský obsah? Zaplať.“

Google se ale rozhodl pro vlastní řešení. Jak ostatně ukázala i předchozí praxe ve ŠpanělskuNěmecku – Google potřebuje vydavatele pro obsah, stejně tak jako vydavatelé potřebují Google pro návštěvnost svých webů.  A tak místo toho, aby Google za obsah platil, sdělil vydavatelům, že mu buď dají licence zdarma, nebo ve vyhledávači figurovat nebudou. A nad problémem si umyl ruce.

Tento krok byl nasnadě a zřejmě nikoho orientovaného v digitálním světě nepřekvapil.

Překvapující za to bylo rozhodnutí francouzského úřadu pár týdnů zpátky. Postup Googlu totiž vyhodnotil jako krok z pozice síly, který křiví trh a Googlu uložil, aby přestal z pozice silného tlačit vydavatele ke zdi a domluvil se s nimi na férové ceně. Pokud Google neposlechne, hrozí mu nemalé sankce.

Co to znamená pro nás?

Tušíte správně. Pokud by Google z pozice svého (pojďme si to říct narovinu) „monopolu“ tlačil české vydavatele do podobné situace („dejte nám licence zdarma“, nebo vás, případně celou službu vypneme“), mohl by český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže reagovat podobně jako ten francouzský.

Zákon o ochraně hospodářské soutěže totiž zakazuje zneužití dominantního postavení na trhu a jedním ze zákazů je „vynucování nepřiměřených podmínek ve smlouvách v nápadném nepoměru k poskytovanému protiplnění“.  Pokud by Google vydavatele tlačil do licencí zdarma, mohlo by to být (i ve světle francouzského rozhodnutí) Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže zakázáno a nutno dodat nemalý detail – za podobné chování jde uložit sankce až 10 milionů korun nebo 10 % z čistého obratu. Au.

Nakonec to tedy vypadá, že se Google bude muset dohodnout.

A co když si „český“ Google nebude chtít vyhrnovat nohavice, když brod je ještě daleko? Jak často a všude říkám – právo nikdy není černá a bílá. Většinou se totiž dostávají do střetu dvě (důležité) hodnoty, které jsou obě chráněny a v konkrétní situaci musí soudy (a úřady) rozhodnout, které z těchto hodnot dát přednost.

Pokud se Google přece jen rozhodne zariskovat a vydavatele do licencí zdarma tlačit, asi by měl mít po ruce tyto argumenty:

  1. Opravdu je obsah ZDARMA v nepoměru k tomu, co tím vydavatelství od Googlu získají? Podívejme se na příklad do Německa: po tahanicích o licence Google „vyhodil“ novinové úryvky vydavatele Axel Springer z výsledků vyhledávání i Google News (zůstal jen titulek s odkazem) – vydavatelství vzápětí klesla návštěvnost o desítky procent. Není tedy protislužba Google stejně hodnotná nebo snad dokonce hodnotnější?
  • Stejně jako u vydavatelů, i u Googlu je potřeba mít na paměti jeho svobodu podnikání a soukromé vlastnictví.  Pokud si tedy Google vyhodnotí, že celkové finanční náklady spojené s provozováním služby Google News se mu nevyplatí – je to opravdu tah z pozice síly, nebo tah z pozice ekonomické optimalizace?

Vyčkejme tedy, jestli Google vydá oficiální stanovisko. Po náročných bitvách o znění autorskoprávní směrnice ale tuším, že nás spíš, než mírová jednání čeká navazující série o několika epizodách.

23413 zhlédnutí (celkově) 6 zhlédnutí (dnes)
5/5 - (3 votes)
Website |  + posts

Petra Dolejšová je advokátka, která se specializuje na právo v oblasti e-commerce, marketingu a ochranu osobních údajů. Často a ráda předává své know how na školeních, ze kterých vynechává paragrafy, na jejich místo sází příklady z praxe, lehkost a vtip.

Petra Dolejšová
Petra Dolejšová je advokátka, která se specializuje na právo v oblasti e-commerce, marketingu a ochranu osobních údajů. Často a ráda předává své know how na školeních, ze kterých vynechává paragrafy, na jejich místo sází příklady z praxe, lehkost a vtip.

1 komentář

  1. O této situaci jsem hodně slyšel a četl. Myslím, že pozice společnosti Google je nesprávná. Toto je použití pozice. Společnost dominuje na trhu az nějakého důvodu se domnívá, že může diktovat svá vlastní pravidla. Požadavek bezplatné licence na používání článků chráněných autorskými právy je hrozné a nemělo by tomu tak být. Doufám, že Google nebude používat české spisovatele pro vlastní účely, hodně štěstí!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge