Zajímavá věc, na kterou přišli kolegové z Spotibo a myslím, že by se o tom mělo vědět, jaký nevyrovnaný vztah se svými partnery z pohledu odkazů Heureka.cz / sk má. Tohle by mělo zajímat zejména linkbuildery. O co jde?
Dříve Heureka férově odkazovala na e-shopy, které tam inzerují, a to z https://obchody.heureka.cz/
. Nicméně nyní (nevím přesně jak dlouho, zaslechl jsem, že to může být i 14 let) tyto odkazy blokuje pomocí robots.txt. Takže takový odkaz je vám k ničemu.
Jak to vypadá konkrétně? Podívejme se na případ, již skoro mrtvého, CZC:
- Na
https://obchody.heureka.cz/
najdete odkazy z log e-shopů. - Podobné odkazy najdete na detailu, třeba u CZC
https://obchody.heureka.cz/czc-cz/recenze/overene
. - Takový odkaz vypadá třeba takto
https://www.heureka.cz/exit/czc-cz/?z=4,
zapamatujte si tu část s/exit/
. T6yhle URL jsou pak přesměrované na e-shop. - Pak když se podíváme do robots.txt, tedy souboru, který definuje, které kam roboti vyhledávačů nesmí chodit, tam najdete řádek
Disallow: /exit/*
, která blokuje tyhle odkazy. To vám potvrdí jakýkoliv testovací nástroj pro robots.txt.
Not cool, not cool, Heureka…
No a pokud vy odkazuje zpět na Heureku z vašeho e-shopu, zvážil bych to. Samozřejmě, pokud máte jiné odkazy z Heureky, které nejsou blokované a jsou do-follow, je to v pohodě. Pokud ale ne, zamyslel bych se nad tím, jestli třeba neoplatit stejnou mincí. Tedy odkazy na Heureku označit jako nofollow, nebo lépe – je blokovat přes robots.txt
Do Heureky jsem na jejich SEO e-mail napsal a toto byla jejich odpověď na LinkedIn:
Předem Pavle (ne)dík za nemožnost poskytnout ti k tomu více informací před zbulvarizováním dekádu staré věci a dopomoci k napsání objektivního článku, ze které by si jiní mohli vzít ponaučení pro své projekty, protože to má svůj SEO důvod… Řešil jsi někdy penalizaci za externí odkazy? Pokud ano, tak bych tady mohl diskusi ukončit… A ano, jsme placeni za přivedený traffic, ne odkazy. A ten přiváděný traffic také musíme bránit. Žádný příčetný konzultant by si dnes na webu (snad vyjma katalogů) nenechal automaticky generovat desetitisíce odkazů na weby, které nemá pod kontrolou. Nebavíme se tu to jen o zavedených e-shopech, ale i těch menších, které vznikají, registrují se u nás, a jsou buď zavirované nebo zanikají a na jejichž doménách je následně nevhodný obsah. A na které následně můžeme odkazovat. Což z analýzy víme, že se stává – a za což je penalizace jsou… A taky jsme ji historicky dostali na jednom z webů, kde to ošetřené nebylo. Něco jednou ověřené totiž nemusí být ověřené navždy…
Takže už víme, proč to dělají. Otázkou je, zda je to i pro e.shopy co jim platí nemálo peněz fér. To nechám na posouzení každého z vás.
Další články, které vás budou zajímat
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.